Derek Bok, oud-president van Harvard, schreef een waarschuwend boek over de commercialisering van het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen leveren diensten aan studenten, maar zijn ook voor derden interessant: als afnemers van producten en diensten en als aanbieders van gediplomeerden. OpĀ de Utrechtse campus De Uithof is een conglomeraat van bedrijfjes gevestigd dat zich als Campus Recruitment presenteert. CR is de ‘prefered supplyer’ van flexpersoneel voor de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht. Dus een soort uitzendbureau voor tijdelijke arbeidskrachten, waaronder studenten. CR trekt studenten met de belofte: wij bieden parttime jobs die aansluiten bij je studie. Tevens werft CR (bijna-)afgestudeerden in opdracht van werkgevers. Tot zover is er niet zoveel mis. Maar CR begeleidt ook reclamecampagnes gericht op studenten, bijvoorbeeld voor banken die rekeninghouders willen trekken: wij kunnen bijvoorbeeld uw placemats op de dienĀbladen van de studentenrestaurants neerleggen. En op de CR-site worden de UU en de HU als partners geafficheerd, prominent met hun logo’s; zelfs wordt gesuggereerd dat CR deel uitmaakt van deze onderwijsinstellingen.
Lees verder … (PDF)