Digitale armoedekloof (III)

/

Toen mijn werkgever van WordPerfect naar Word overging, deed hij een ernstige aanslag op mijn arbeidsproductiviteit. Niet alleen door het feit dat ik nogal wennen moest aan de Windowsomgeving, maar ook doordat ik ernstig verslingerd raakte aan het patiencespel dat was meegeleverd. Gelukkig ging dat na verloop van tijd over.
Rita Kohnstamm (22/6/2010) wijst op een soortgelijk verschijnsel. Om de digitale armoedekloof te dichten, krijgen achterstandsgezinnen een personal computer en eventueel zelfs een internetaansluiting cadeau. Anders dan verhoopt, blijken de schoolresultaten van de betrokken kinderen significant achteruit te gaan: zij kunnen de verlokkingen van de technologische vermaaksindustrie niet weerstaan. Kohn­stamm schrijft dit toe aan tekortschietend ouderlijk toezicht. Maar volgens mij is dat te kort door de bocht. Kinderen zijn leergierig en zetten zich 100% in om de nieuwe technologieën die binnen hun bereik zijn gekomen, onder de knie te krijgen. Als men wil voorkomen dat de schoolresultaten daaronder lijden, zal de school deze leer­motivatie serieus moeten nemen. Zij zal hen gericht moeten sturen en ondersteunen om hun leerdoelen inzake ICT-gebruik te realiseren. Daarbij bieden de competenties op het gebied van Machineschrijven een belangrijk raakvlak met de traditionele schoolvakken.

Alle reactiemogelijkheden zijn voor dit bericht momenteel gesloten.