Een ezel in de klas

/

Vroeger kregen leerlingen die niet presteerden, het ezelsbord omgehangen. In sommige schooltjes was ook de ezelsmuts in zwang. Het was een publieke vernedering, vergelijkbaar met de middeleeuwse schandpaal voor volwassenen. Maar dit verhaal speelde zich onlangs op een middenschool in de Oost-Amerikaanse badplaats Virginia Beach af. Een 46-jarige wiskunde­leraar aldaar werd zo kwaad op een suffige leerling dat hij met viltstift op diens voorhoofd schreef dat hij zich eindelijk eens moest concentreren: Focus! De knul, van een jaar of dertien, kon dat zelf uiteraard niet lezen, temeer daar het niet in spiegelschrift geschreven was. Het was dus duidelijk bedoeld als een publieke vernedering waarmee de leraar zich tot de klasgenoten richtte: ziehier een suffige ezel!
Zodra dat onprofessionele gedrag bekend werd, is de leraar geschorst, waarna ontslag volgde. Hij had zich niet alleen schuldig gemaakt aan verbale geweld­pleging ten koste van de leerling, maar met zijn schrijfwoede had hij ook inbreuk gemaakt op diens lichamelijke integriteit.
Bron: Washington Post (9/10/2016)

Wil je reageren op dit blogbericht? Schrijf dan een reactie op je eigen site en stuur een trackback naar https://onderwijsethiek.nl/onderwijs/een-ezel-in-de-klas/trackback/ of stuur je reactie per e-mail en vermeld daarbij de permalink van ons bericht (HTML-codes zijn toegestaan).

Eén reactie op “Een ezel in de klas”

  1. Op de website Goeie Vraag (14/10/2016) beschrijft Divad een verwante casus. De leraar Nederlands tracht tegen te gaan dat leerlingen tijdens zijn les naar het toilet gaan. Ze krijgen voor straf een zwarte snor onder hun neus getekend. Divad vraagt: gaat deze olijke leraar daarmee buiten zijn boekje?