Moeten we etnische segregatie bestrijden of moeten scholen zich specialiseren op een bepaalde doelgroep? Robin Gerrits (De Volkskrant 13/4/2010) schreef daarover een leuk artikel voor de Onderwijsagenda. Hij laat Lotje Cohen en Jeroen Slot aan het woord, die vraagtekens zetten bij het grootstedelijke beleid ter bestrijding van de etnische segregatie in het basisonderwijs. Betere menging van de scholierenpopulatie is een sympathiek streven, maar het lukt nauwelijks. Kunnen we niet beter van de nood een deugd maken? Accepteer dat er ‘zwarte’ en ‘witte’ scholen zijn, maar zorg dan ook dat die zwarte scholen toponderwijs bieden, afgestemd op hun doelgroep.
Een mooi voorbeeld wordt gegeven door Sharon Otterman (NY Times 25/4/2010). Openbare basisschool 172 (hartje New-York) is een armeluisschool die voornamelijk bevolkt wordt door Hispanics. In vele gezinnen wordt thuis alleen maar Spaans gesproken. Maar qua opbrengsten hoort de school tot de twaalf topscholen van de stad. Het geheim van de smid is: gespecialiseerde staf, onderdompeling in een Engelse taalomgeving, systematische en frequente toetsing van de vorderingen, interne differentiatie binnen de klas (subgroepgewijs), en waar nodig een verlengde schooldag en -week (maandag, dinsdag en zaterdag).