Het Eindhovense communicatieadviesbureau Remedica doet in farmaceutische communicatie en educatie. Het bureau bemiddelt tussen scholen en opdrachtgevers die kosteloos gastlessen willen verzorgen. Bijvoorbeeld over gezonde voeding, acné, deodorants, maandverband en voorbehoedmiddelen. Daarbij wordt ‘de balans tussen commercie en educatie nauwlettend in de gaten gehouden en is de commerciële boodschap altijd van ondergeschikt belang ten opzichte van de educatieve boodschap’, zo kan men op de website van Remedica lezen. Het dagblad Trouw (1/7/2009) bericht dat het kamerlid Jasper van Dijk (SP) daarover kamervragen wil stellen. Ook het kamerlid Pechtold (D66) heeft inmiddels vragen gesteld. Bij zijn beantwoording zal het ministerie uiteraard naar het Convenant Sponsoring kijken, dat reeds door vele basis- en middelbare scholen ondertekend is. Het gaat om de vraag of leerplichtige, minderjarige leerlingen tijdens de lessen aan reclameboodschappen mogen worden blootgesteld. Dat heeft ook met beroepsethiek te maken: in hoeverre verzaken docenten en scholen hun professionele plicht indien ze als doorgeefluik van propaganda fungeren?
2 reacties op “Farmaceutische educatie”
schreef:
De vragen van de kamerleden Van Dijk en Pechtold zijn op 13/8/2009 beantwoord. Een van de kernpunten is, lijkt mij, of het Convenant Sponsoring toelaat dat de gastdocent productmonsters uitdeelt en zodoende door ‘sampling’ reclame maakt voor een specifiek merkproduct. Naar mijn gevoel kan dat niet door de beugel.
schreef:
De SP heeft opnieuw kamervragen gesteld (28/8/2009). Door haar wordt als kernpunt eruitgelicht of in gastlessen de bedrijfsnaam of het bedrijfslogo op de leermiddelen mag worden vermeld.
UPDATE: Op 23/9/2009 zijn deze kamervragen door het ministerie beantwoord.