In de middelbareschoolklas van de zij-instromer Ferry Haan (De Volkskrant 4/11/2009) zitten grofweg drie soorten leerlingen: (a) de leerlingen die hun taken goed weten te plannen en zelfstandig weten uit te voeren zonder een beroep te hoeven doen op een huiswerkinstituut, (b) degenen wier gebrek aan planningsvaardigheid, zelfdiscipline en concentratievermogen wordt opgevangen door een huiswerkinstituut en (c) de underachievers die de begeleiding van een huiswerkinstituut nodig hebben maar die dat niet kunnen betalen. Hij vindt het asociaal dat kinderen van minder draagkrachtige ouders (categorie c) dus minder kansen hebben om hun diploma te halen. Daarom stelt hij voor, het reguliere onderwijs zodanig in te richten dat het niet zo’n zwaar beroep doet op planningsvaardigheid, zelfdiscipline en concentratievermogen van de leerling. Zorg dat de school de functies van het huiswerkinstituut overneemt. Om de merites van dit voorstel af te wegen, moeten we kijken naar het profiel van de drie groepen leerlingen die door Ferry Haan onderscheiden zijn.
Lees verder … (PDF)
Eén reactie op “Ferry Haan over zelfstandig werken”