Huiswerkbegeleiding op school

Franse leraren- en ouderorganisaties voeren momenteel actie voor een serieus gelijkekansen­beleid in het onderwijs. Eén van hun speerpunten is dat een groter deel van het huiswerk binnen schooltijd gemaakt wordt, onder begeleiding van leraren. Op die manier wil men voorkomen dat kinderen van minvermogende ouders op achterstand worden gezet door belemmerende woonomstandig­heden; ontbrekende hulpmiddelen (naslagwerken, computerapparatuur, toegang tot internet); tijdgebrek, onvoldoende taal­beheersing en te laag opleidingsniveau van de ouders; etc. Hun gezinsinkomen laat niet toe om kinderen naar een commercieel huiswerk- of bijlesinstituut te sturen. Bovendien betoogt men dat fulltime werkende ouders overbelast raken: ze worden te veel als onderaannemers ingeschakeld om supervisie en begeleiding te leveren die veeleer door de school zelf had moeten worden verzorgd.
Lees verder … (PDF)

3 reacties op “Huiswerkbegeleiding op school”

  1. Er zijn al heel wat kritische boeken over huiswerkbeleid en huiswerkdidactiek geschreven, bijvoorbeeld door Alfie Kohn (The home­work myth, 2006) en Cathy Vatterott (Rethinking homework, 2009). De laatste loot aan de stam is van Kenneth Goldberg (The homework trap, 2012). Hij pleit ervoor het dagelijkse aantal huiswerkuren te limiteren: besteed er maximaal zo-en-zoveel minuten aan en zie hoe ver je komt. Dat idee is verwant aan de huiswerkvrije school die Ferry Haan voor ogen staat.