Moeten we onze masterstudenten als klanten behandelen? Nee, zegt Edward Snyder, decaan van ‘Chicago Booth’ (University of Chicago Graduate School of Business). Onze MBA-studenten betalen weliswaar een torenhoog collegegeld, maar wat ons betreft is de klant geenszins koning. We kiezen voor een evenwichtige combinatie van ‘stretch and support’. We stellen enerzijds hoge eisen aan onze studenten en doen anderzijds ons uiterste best hen te helpen om aan die eisen te voldoen. Maar als ze niet aan de eisen beantwoorden, krijgen ze een schop onder de kont. Op die manier kweken we leiders met verantwoordelijkheidsbesef, die bereid zijn zich maximaal in te zetten voor hun taak, die als alumni openstaan voor feedback en die ons op hun beurt waardevolle feedback teruggeven. Als topopleiding verzetten we ons dus tegen het uitgangspunt dat de klant altijd gelijk heeft en dat we aan zijn wensen tegemoet moeten komen. Met dergelijke slogans kan je wel veel studenten trekken, maar je verzaakt tegelijkertijd je verantwoordelijkheid optimaal sturing te geven aan hun academische, ethische en professionele ontwikkeling.
Lees verder … (PDF)