Mag je als docent commentaar leveren op de kledingkeuze van een student(e) of getuigt dat van gebrek aan respect? Bij een eindejaarsstudente schoot het volledig in het verkeerde keelgat toen de docente bij de oefenpresentatie van haar bachelor thesis informeerde of ze van plan was volgende week, bij de officiële presentatie, die korte shorts te blijven dragen. Ze explodeerde bijkans, deed haar overhemd, shorts en schoenen uit en vervolgde haar presentatie gekleed in haar zwarte ondergoed. En of dat nog niet genoeg was, volhardde ze de week daarop, bij de officiële, openbare presentatie, in dit uiterst ongebruikelijke negligé. Toch handelde de docente geheel conform de syllabus van de cursus Spreken in het Openbaar: het was haar taak studenten in hun oefenpresentaties te begeleiden en daarbij mede te letten op de vraag of de kledingkeuze niet teveel afbreuk doet aan het doel dat de student met de presentatie voor ogen heeft. De aanvaring kwam doordat de docent veronderstelde dat de presentatie tot doel had een bepaalde boodschap aan het publiek over te dragen, terwijl de betrokken studente vooral gepreoccupeerd was met haar wens zichzelf te blijven en geen geweld te doen aan haar persoonlijke identiteit. Misschien was haar weigering te buigen voor opgelegde dress codes tevens ingegeven door het gevoel dat ze weliswaar een opleiding in de USA volgde maar haar Aziatische roots niet mocht verloochenen.
De aanvaring tussen docent en student was in dit geval een conflict tussen Kwalificatie (publieksgericht leren spreken in het openbaar) enerzijds en (recht op autonome) Persoonsvorming anderzijds. Maar de betrokken studente had geen oog voor de kwalificatierol die de docent trachtte te vervullen (gericht op de best mogelijke technische performance): zij had veeleer het gevoel dat de docente er domweg op uit was dat studenten zich conformeerden aan de maatschappelijk gedefinieerde kledingnormen (Socialisatie).
Bron: Inside Higher Ed (14/5/2018)