Vorig jaar juli heeft de Onderwijsraad op verzoek van het ministerie van OCW een adviesrapport uitgebracht over de vraag in hoeverre de po-, vo- en mbo-leerling (c.q.
Versie 1 (adviesvraag OCW d.d. 4/6/2015): a) Onder welke condities kunnen leerlingen meer centraal komen te staan in het onderwijs; b) hoe kunnen belemmeringen binnen het bestel op een verantwoorde manier worden weggenomen; en c) welke randvoorwaarden horen daarbij in acht genomen te worden?
Versie 2 (definitieve adviesaanvraag OCW d.d. 23/3/2016): a) Wat betekent het om de leerling meer centraal te stellen in het onderwijs; b) waar, voor wie en vanuit welk perspectief is dit wenselijk en waar stuiten we op grenzen en paradoxen; en c) wat betekent een beter begrip voor de complexiteit van het centraal stellen van de leerling voor de vormgeving, organisatie en de sturing van het onderwijs?
Versie 3 (herformulering door de Onderwijsraad in de inleiding van zijn eindrapport d.d. 4/7/2017): a) Wat betekent het om de leerling meer centraal te stellen in het onderwijs (dus: wat bedoelt men zoal als men deze ambitie heeft) en b) waar ontmoet deze ambitie grenzen (dus: hoe wenselijk en hoe haalbaar is het om de leerling centraal te stellen)?
Lees verder … (PDF)
Eén reactie op “Onderwijsraad: de leerling centraal?”
schreef:
Typfoutje in voetnoot 1: bedoeld is de voorzitter in de vierjarige periode 2015-2018.