Pestkoppen: zet ze uit elkaar

/

Zet kemphanen bij elkaar, kopte het Algemeen Dagblad (7/4/2012), naar aanleiding van het afstudeeronderzoek van Yvonne van den Berg. Zet ze in de klas bij elkaar in de buurt. Als onbekend onbemind maakt, dan geldt ook het omgekeerde: bekend maakt bemind. Ik weet het zo net niet. De onderzoekster heeft het niet alleen over vechtersbaasjes maar ook over pestkoppen en hun slachtoffers en over sociale uitsluiting. Vaak zijn hierbij groepsprocessen in het spel. Pestkoppen weten zich gesteund door een clique om hen heen. En uitsluiting is bij uitstek een groepsproces: wij tegen hullie, of wij tegen die paar losers. Hoe kan de leerkracht dat doorbreken? Moeten slachtoffers en losers nabij hun kwelgeesten worden geplaatst? Of moeten de leden van dadergroepen uit elkaar worden gezet, zodat ze in hun superieure wij-gevoel gekortwiekt worden?
Bron: Yvonne van den Berg, Didactief (januari 2012), Onderwijsblad (7/4/2012).

Alle reactiemogelijkheden zijn voor dit bericht momenteel gesloten.

2 reacties op “Pestkoppen: zet ze uit elkaar”

  1. Gister was de Dag tegen het Pesten. Eerlijk gezegd wist ik dat niet. Aleid Truijens (Volkskrant 18/4/2012) wijdde er een column aan, onder de titel: lesgeven is tonen hoe de wereld werkt. Zij staat kritisch tegenover de methode Kanjertraining of meer in het algemeen tegenover het idee van Blame the Victim. Met mijn blogbericht bekende ik mij tot haar standpunt: ook de daders moeten worden aangepakt. Ik vermoed dat de onderzoeksresultaten van Yvonne van den Berg ruimte geven voor de conclusie dat interventies gericht op ontwrichting van de dadergroep effect kunnen sorteren.
    UPDATE: De uitgeverij Codename Future heeft gisteren de uitkomsten van een enquête Pesten, gehouden onder middelbarescholie­ren, gepubliceerd.

  2. Yvonne heeft haar afstudeeronderzoek vervolgd met een promotieonderzoek (Het Laatste Nieuws 8/4/2015).