Professionele ruimte

/

De heer De Potter is lid van het College van Bestuur van twee forse onderwijs­organisaties. Bestuurders en managers wordt aangewreven dat zij de docenten te zeer beknotten in de professionele ruimte die ze nodig hebben om hun werk te doen. Hij vindt die beschuldiging niet helemaal terecht. Op zijn blog (16/6/2010) stelt hij dat docententeams vaak heel wat ruimte gegund wordt om het werk naar eigen goed­dunken in te richten, maar dat de professionele ruimte van de individuele docent ver­volgens dreigt te worden dichtgetimmerd door afspraken binnen het team.
Dat is natuurlijk een mooie manier om het eigen straatje schoon te vegen. Maar op zich heeft De Potter een punt. Als professionals klagen dat ze te weinig ruimte krijgen om hun professionele opdracht te vervullen, moeten ze zich afvragen waar de aangrijpingspunten liggen om die ruimte te vergroten. Laten we eens een lijstje proberen te maken voor een workshop over gebrek aan professionele ruimte: kan iemand er iets aan doen, zo ja wie?
Lees verder … (PDF)

Wil je reageren op dit blogbericht? Schrijf dan een reactie op je eigen site en stuur een trackback naar https://onderwijsethiek.nl/onderwijs/professionele-ruimte-2/trackback/ of stuur je reactie per e-mail en vermeld daarbij de permalink van ons bericht (HTML-codes zijn toegestaan).

Eén reactie op “Professionele ruimte”

  1. […] hebben onderwijsbestuurders de mond vol van zelfsturende teams. Ze bedoelen dan niet de vaksecties waarin vaklui onderling het hoe en wat rond het vak en de […]