Scholieren: we schieten ze af

/

On achève bien les écoliers, zo luidt de titel die Peter Gumbel aan zijn nieuwe boek heeft meegegeven. Of vrij naar Sydney Pollack: they shoot schoolkids, don’t they? Om dat in goed Nederlands te vertalen, moeten we een germanisme bezigen: scholieren, we schieten ze af! Hij doelt op de rat-race die volgens hem kenmerkend is voor het Franse school­systeem. Er worden hoge eisen gesteld en men bekommert zich niet om degenen die het tempo niet kunnen bijbenen. Peter Gumbel is een succesvolle Britse journalist in Parijs, die inmiddels ook Journalistiek aan een Grande École doceert. Zijn twee dochters zitten in Frankrijk op school. Als buitenlandse corres­pon­dent had hij altijd veel ontzag voor de kwaliteit van het Franse onderwijs. Maar als docent en vader kijkt hij daar nu anders tegenaan.
Hij is niet alleen geschrokken van de meedogenloze selectie, die tot uiting komt in veel zittenblijvers en voortijdige schooluitval, maar hij hekelt ook de vernederende manier waarop leerlingen en studenten bejegend worden. Ze worden kleingehouden en hun gevoel van eigenwaarde wordt aangetast. Niemand durft z’n mond open te doen. De docent is de hoogverheven expert die kennis aandraagt, en de leerlingen mogen slikken of stikken. Hun leerproces wordt gereguleerd door toetsen en cijfers. Hulp of empathie van de docent is ver te zoeken. Hij (zij) is niet geïnteresseerd in hun talenten en mogelijkheden. Lage cijfers worden hun ingepeperd. Daardoor krijgen ze psychosomatische klachten en verzinken ze in slaafsheid en apathie.
Gumbel is nog steeds onder de indruk van de hoge ambities van het Franse school­systeem, dat iedere leerling een stevige algemene ontwikkeling wil meegeven, zowel in ‘academisch’ als in cultureel opzicht. Maar wat volgens hem ontbreekt is een humane bejegening en een persoonlijke vorming gebaseerd op zelfvertrouwen, groei naar zelfstandigheid en actieve ontwikkeling van de eigen talenten. In dat verband looft hij in The Guardian (5/9/2010) het Britse onderwijs, waar veel nadruk wordt gelegd op ‘self-esteem, personality and character’.
Lees verder … (PDF)

Alle reactiemogelijkheden zijn voor dit bericht momenteel gesloten.