In sommige opleidingen geven docenten een strafkorting op het cijfer van een werkstuk als er teveel spelfouten in zitten. Ik denk dat niemand daar wijzer van wordt. In de Utrechtse Marnix Academie hanteert men een effectiever taalbeleid, bericht Marten Blankesteijn in De Pers (12/6/2008). De inhoud wordt niet beoordeeld zolang de vorm niet deugt. Als je meer dan drie spelfouten hebt gemaakt, krijg je je scriptie per omgaande retour. De Utrechtse studenten krijgen dus onmiddellijke feedback op hun schrijfproduct. Daar steken ze wat van op: de revisie op talige vormgeving, daar kun je niet omheen, want anders geven de lezers ‘niet thuis’.
Maar het zou nog beter kunnen. Universiteiten en hogescholen zijn wettelijk verplicht de uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands te bevorderen (WHW art. 1.3 lid 4). Wat in de Utrechtse werkwijze ontbreekt, is systematische reflexie op de talige vormgeving van het schrijfproduct. Geef studenten bijvoorbeeld de opdracht in tweetallen elkaars (reeds ingeleverde) schrijfproducten na te kijken en een geargumenteerd overzicht van errata na te sturen. Nog mooier zou zijn als ze daarop weer feedback zouden krijgen van een taalcoach.
Eén reactie op “Scriptie per omgaande retour”
schreef:
[…] of derden tot stand is gekomen? Bron: Trajectum (14/1/2014 p.17) Zie ook mijn eerdere bloberichten: 13/6/2008, 29/1/2008, 5/4/2010, 3/7/2010, 26/10/2010, 29/12/2010, 27/3/2012, 30/4/2012, 7/9/2012, […]