Het lerarentekort in het basisonderwijs wordt steeds groter. Volgens het LOBO (Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs) komt dat door de extra toelatingstoetsen die havisten en mbo’ers moeten afleggen voordat ze aan de pabo kunnen beginnen (AD 1/8/2019). Het gaat om toelatingstoetsen voor Geschiedenis, Aardrijkskunde en Natuur & Techniek. Voor de toelatingstoets Geschiedenis zakte de afgelopen jaren ruim 30% van de deelnemers.
Zelfs de aspirant-studenten die het mbo-diploma van de driejarige opleiding Onderwijsassistent (mbo-niveau 4) hebben behaald, moeten deze drie toelatingstoetsen afleggen. Bij sommige opleidingen kun je in het derde cursusjaar een speciaal (zwaarder) programma ter voorbereiding op de pabo volgen. [Anderzijds bieden sommige pabo-opleidingen aan gediplomeerde onderwijsassistenten vrijstellingen van bepaalde onderdelen van het pabo-curriculum.]
Verder zijn er mbo-instellingen die een zesmaands kopopleiding aanbieden waarin abituriënten van mbo4-opleidingen (welke dan ook) worden voorbereid op de toelatingstoetsen van de pabo (en op de eventuele toetsen Nederlandse Taal en Rekenen die in de pabo-propedeuse moeten worden afgelegd).
2 reacties op “Toelatingstoetsen pabo vormen een bottleneck”
schreef:
OCW heeft een Kamerbrief (17/3/2020) gestuurd over een mogelijke splitsing van de pabo-opleiding (resp. voor het jongere en voor het oudere kind). Dat kan de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep vergroten (zie mijn vorige blogbericht) en daarmee het lerarentekort verkleinen:
= het schept een aantrekkelijker werkklimaat voor mannen (4.1) en
= het verlaagt de ingangseisen en de studiebelasting (en het verhoogt daarmee de slaagkans) van de pabo (6.1).
schreef:
OCW (3/4/2020) heeft bericht hoe het met de uitvoering van de motie Rog/Bruins (35300-VIII-53) over het vergroten van de doorstroom van mbo naar pabo gesteld is.