Morgen houd ik een praatje voor een kritisch onderwijskundig publiek. Het gaat over ‘commitment’. Die term heb ik niet zelf bedacht. Het is een kernconcept in de onderwijsfilosofie van de Universiteit Utrecht. De docent en de student moeten wederzijds ‘commitment’ betonen. Beiden moeten toegewijd zijn aan het gemeenschappelijke doel: dat de student de bestmogelijke prestaties levert in het kader van zijn of haar studie. De docent biedt de studenten een soort studiecontract aan: ‘Als jij je als student voor een cursus inschrijft, en je voldoet aan de ingangseisen en aan de inspanningen die ik van je verwacht in de cursus, dan spreken we af dat ik als docent mijn uiterste best doe om je naar een voldoende resultaat te begeleiden, wat we meteen aan het einde van de cursus zullen vaststellen.’ Waar komt dat ambitieuze idee vandaan?
Lees verder … (PDF)
Eén reactie op “Wederzijds commitment”
schreef:
[…] opleidingen. De Universiteit Utrecht hanteert namelijk een onderwijsmodel dat gebaseerd is op wederzijds commitment van studieleiding en student. Maar de decaan constateert dat vele studenten werken naast hun […]