Mijn vorige blogbericht (23/7/2010) ging over een Amerikaanse docent wiens aanstelling niet verlengd werd omdat hij enkele principes van de beroepsethiek zou hebben geschonden. Enige jaren geleden heeft de American Association of University Professors (AAUP 2007) kritisch bekeken hoe die principes zich verhouden tot de academische vrijheid. Het gaat om vier principes: (a) Gij zult niet indoctrineren; (b) Gij zult de stof evenwichtig behandelen; (c) Gij zult minderheidsgroepen niet kwetsen of uitsluiten; alsmede (d) Gij zult geen controversiële stokpaardjes berijden die niets met de stof te maken hebben.
Lees verder … (PDF)
3 reacties op “Zijn laatste boodschap (II)”
schreef:
The Foundation for Individual Rights in Education (thefire.org), die zich sterk maakt voor de vrijheid van meningsuiting van studenten en docenten, heeft zich het lot van deze docent aangetrokken. Inmiddels heeft zij zeven blogposts/updates aan deze zaak gewijd: 16/7/2010; 19/7/2010; 20/7/2010; 21/7/2010; 22/7/2010; 30/7/2010a; 30/7/2010b. Het ontslag is ingetrokken en het wachten is op de uitspraak van een faculty committee. Maar lees intussen het prachtige achtergrondartikel ‘The real scandal at Illinois?’ van Scott Jaschik (Inside Higher Ed 19/7/2010).
schreef:
Scott Jaschik (Inside Higher Ed 18/10/2010) rapporteert over de Academic freedom verdict dat onlangs door het faculty Committee van de University of Illinois is uitgebracht naar aanleiding van de gewraakte e-mail die de Rooms-Katholieke docent Kenneth Howell naar zijn cursusdeelnemers had gestuurd. Volgens het committee zat hij goed fout, zowel op het punt van competente behandeling van het utilitarisme als op het punt van professionele distantie tot de cursusstof. De academische vrijheid geeft de docent geen vrijbrief om de (door hem geselecteerde) stof op incompetente wijze te behandelen. Jaschiks artikel bevat een hyperlink naar het rapport van het committee.
schreef:
[…] om zijn persoonlijke overtuigingen uit te dragen. Zie ook op Onderwijsethiek.nl: 23/7/2010, 25/7/2010, 16/9/2011, […]